Innowacyjność – na przestrzeni
ostatnich lat – stała się jednym z najbardziej „gorących” tematów w obszarze
nauk o zarządzaniu – zarówno w Polsce jak i na świecie. Pojawiają się
dziesiątki artykułów i książek na ten temat oraz organizowane są liczne
konferencje, na których termin ten odmieniany jest przez wszystkie przypadki. Z
jednej strony można to traktować jako swoistego rodzaju modę w zarządzaniu, ale
jest to także syndrom XXI w., w którym o pozycji państw, przedsiębiorstw i
poszczególnych jednostek decydują nie tylko zasoby materialne, ale przede
wszystkim wiedza, a zwłaszcza innowacyjny sposób jej wykorzystania.
Innowacja
– idea, postępowanie lub rzecz, która jest nowa, ponieważ jest jakościowo
odmienna od dotychczasowych. Innowacje w biznesie obejmują produkty i usługi
oraz działania mające na celu doprowadzanie ich do nabywców oraz przekonanie o
ich użyteczności. Innowacje stwarzają dla przedsiębiorców i menedżerów korzystne
możliwości dokonania istotnych zmian, podjęcia nowej działalności, świadczenia
nowych usług i pozyskiwania dzięki temu innowacyjnych nabywców. Sprawdzianem
udanej innowacji jest jej powodzenie na rynku.
Know-how
– pochodzący z języka angielskiego (know – „wiedzieć”, how – „jak”) termin
określający konkretną wiedzę techniczną z danej dziedziny, umiejętność
wykonania lub wyprodukowania czegoś, kompetencję, biegłość.
W prawie europejskim definicja know-how zawarta jest
w Rozporządzeniu nr 772/2004 w sprawie
stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień o transferze
technologii (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, str. 11–17). Stanowi ona, że know-how to pakiet nieopatentowanych
informacji praktycznych, wynikających z doświadczenia i badań, które są:
·
niejawne,
czyli nie są powszechnie znane lub łatwo dostępne,
·
istotne,
czyli ważne i użyteczne z punktu widzenia wytwarzania produktów objętych umową,
·
zidentyfikowane,
czyli opisane w wystarczająco zrozumiały sposób, aby można było sprawdzić, czy
spełniają kryteria niejawności i istotności.
RODZAJE INNOWACJI
Innowacyjność jest bardzo szerokim
pojęciem. Jeśli spojrzymy na innowacje powstające we wszystkich
przedsiębiorstwach to okaże się, że możemy rozróżnić:
1. Innowacje
produktowe – tego typu innowacje są typowe dla sektora przemysłowego,
powstają w firmach produkcyjnych. Np. w branży motoryzacyjnej przykładami
innowacji są: nowoczesne silniki diesla (common rail) – wynalazek, który
zmienił radykalnie parametry silnika wysokoprężnego, system ABS (zapobieganie
blokadzie kół w czasie hamowania). Kilka dziesięcioleci temu, zanim do
motoryzacji trafiła elektronika, wynalazkiem były pasy bezpieczeństwa lub
mechanizm regulujący prędkość działania wycieraczek na szybie. Dzisiaj
innowacje produktowe pochłaniają olbrzymie kwoty np. całkowity koszt opracowania
i wprowadzenia na rynek nowego leku dochodzi do 3 mld dolarów a więc jest
porównywalny z kosztem budowy jednej linii metra.
2. Innowacje
procesowe (technologiczne) – to zmiany w stosowanych przez organizację
metodach wytwarzania, a także w sposobach docierania z produktem do odbiorców.
Tego typu innowacje powstają zarówno w przemyśle jak i w usługach.
3. Innowacje
organizacyjne – polegają na wprowadzaniu nowych metod organizacji do biznesowych
praktyk firm, organizacji miejsca pracy oraz w relacjach zewnętrznych.
Najlepszym przykładem jest postęp w branży transportu lotniczego. Chociaż
wielkość lotnisk w Europie na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci nie
zwiększyła się dramatycznie, sam ruch lotniczy uległ wielokrotnemu zwiększeniu.
Było to możliwe dzięki innowacjom organizacyjnym u przewoźników lotniczych oraz
w portach lotniczych.
4. Innowacje
marketingowe – są wprowadzaniem nowych metod marketingu, włączając w to znaczące
zmiany w projektowaniu produktu i opakowania, promocją produktu i strategią
cenową tak długo, dopóki jest to pierwsze zastosowanie dla przedsiębiorstwa.
RODZAJE WIEDZY KNOW X
Rodzaje wiedzy know-x posiada osiem kategorii:
a) Wiedza typu know-what (wiedzieć co?) —
to wiedza bliskoznaczna z informacją. Dotyczy faktów, wartości liczbowych
uporządkowanych i wyjaśnionych. Przykładem takiej wiedzy są takie fakty, jak
liczba pracowników w firmie, ceny surowców, adresy dostawców itp.
b) Wiedza typu know-why (wiedzieć dlaczego?)
— to wiedza, która wyjaśnia rzeczywistość. Odnosi się ona do zasad i praw, np.
ruchu. Ten rodzaj wiedzy jest niezwykle istotny w pewnych obszarach, np. w
przemyśle chemicznym i elektronicznym. Dostęp do tego rodzaju wiedzy
przyspiesza postęp i pozwala unikać błędów. Podejmowanie właściwych decyzji w
zarządzaniu obejmuje także decyzje o tym, czego nie robić.
c) Wiedza
typu know-how (wiedzieć jak?) — odnosi się do umiejętności ludzi i
zespołów, to znaczy do zdolności robienia czegoś.
d) Wiedza typu
know-who (wiedzieć kto?) — nowe produkty coraz częściej powstają w oparciu
o wiedzę z wielu różnych obszarów, dziedzin i dyscyplin naukowych, co nadaje
znaczenie dostępowi do różnych źródeł wiedzy. Know-who określa posiadaczy
wiedzy i opisuje wiedzę, którą posiadają, dotyczy jednak także społecznych
zdolności współpracy i komunikacji z ekspertami zewnętrznymi.
e) Wiedza
typu know-where (wiedzieć gdzie?) — dotyczy umiejętności wyboru miejsca
działania. Może się przydać zarówno w przedsiębiorstwie wydobywczym (gdzie
dokonać odwiertu?), jak i na wycieczce (gdzie rozbić namiot?).
f) Wiedza
typu know-when (wiedzieć kiedy?) — dotyczy umiejętności wyboru właściwego
momentu, tempa i planowania.
g) Wiedza
typu know-if (wiedzieć, co się stanie, gdy?) — dotyczy umiejętności
tworzenia wariantów wydarzeń, wyobraźni, zapobiegliwości i dalekowzroczności. W
zarządzaniu pozwala na formułowanie strategii i scenariuszy wydarzeń.
h) Wiedza
typu know-between (wiedzieć, jaka jest relacja pomiędzy…) — dotyczy
umiejętności rozpoznawania relacji pomiędzy różnymi zjawiskami, wczesnego
dostrzegania zarysowujących się trendów dzięki zauważaniu korelacji .
CECHY FIRMY INNOWACYJNEJ:
·
szeroki zakres prac B+R;
·
systematycznie wdrażanie nowych
rozwiązań naukowo-technicznych;
·
duży udział nowości technologicznych,
produktowych i organizacyjnych;
·
stale wprowadza innowacje na rynek;
·
posiada zdolności przewidywania
przyszłości;
·
cechuje ją elastyczność działania;
·
posiada zespoły twórcze;
·
cechuje ją umiejętność wykorzystania
potencjału innowacyjnego;
·
posiada stałą łączność z klientami;
·
jest zdolna do stałego generowania
innowacji.
CECHY KNOW-HOW
Istotną cechą know–how jest
to, że oddziałuje ono na sposób wykonywania usługi lub produkcji towaru,
odróżniając je od towarów i usług konkurencyjnych firm.
Pozostałe
cechy know-how to:
·
niejawność - dane nie są powszechnie znane, nie
można zdobyć ich z łatwo dostępnych źródeł,
·
istotność dla procesu produkcji lub wykonywania
usługi - wiedza, określana przez przedsiębiorcę jako know-how, jest niezbędna i w znaczący sposób
odróżnia jego towar lub usługę od tych wykonywanych przez konkurencyjne firmy,
·
zidentyfikowanie - know-how musi być w czytelny sposób
zredagowane, dokładnie opisane i wyodrębnione jako informacje ważne i niejawne.
JAK WDROŻYĆ INNOWACJE W FIRMIE
Procedura postępowania składa się z
ośmiu etapów:
1) Doprowadzenie
do istotnych przełomów zapewniających dynamiczny rozwój firmy:
·
należy uświadomić pracowników, że sukces
firmy zależy od aktywnego i ofensywnego sposobu działania,
·
należy dokonać przełomu w
dotychczasowych sposobach działania przedsiębiorstwa, który zapewni ekspansję
technologiczną, asortymentową, jakościową, marketingową, organizacyjną i
finansową.
2) Analiza
SWOT.
3) Opracowanie
listy problemów do rozwiązania, planów przedsięwzięć
organizacyjno-technicznych, które należy wdrożyć.
4) Przeprowadzenie
oceny szans, zagrożeń oraz skutków przewidywanych innowacji.
5) Zmiana
podejścia kadry kierowniczej do nowych, koniecznych zadań (rozmowy, szkolenia,
systemy ocen i motywacji).
6) Odnalezienie
ewentualnych źródeł konfliktów, które mogą być spowodowane poprzez wprowadzanie
zmian.
7) Rozważne
wprowadzanie nowych rozwiązań, które są zintegrowane z systemem wczesnego
ostrzegania i monitorowania.
8) Kontrola
efektywności zmian wraz z ewentualną poprawką przedsięwzięć, które nie dają
szans na poprawę efektywności.
WADY I ZALETY ZARZĄDZANIA PRZEZ
INNOWACJE
Zalety:
·
technika sprzyja, a wręcz wymusza
postęp, a przez to rozwój przedsiębiorstwa,
·
podnosi walory i zdolności konkurencyjne
przedsiębiorstwa, dzięki potrzebie stałego obserwowania poczynań konkurentów i
reakcji klientów oraz konieczności permanentnego wdrażania nowości,
·
koncentruje wszystkich członków
organizacji i skupia ich wokół wspólnego celu, jakim jest rozwój firmy,
·
popiera doskonalenie zawodowe
pracowników wpływa na wzrost kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Wady:
·
obawy pracowników towarzyszące zwykle
wprowadzeniu zmian, które mogą prowadzić do niepowodzenia poczynań,
·
trudności związane z przełamaniem
oporów, przyzwyczajeń i tradycjonalizmu,
·
konieczność wspomagania techniki
zarządzania przez innowacje innymi technikami zarządzania,
·
niecierpliwość w procesie oczekiwania na
efekty.
WADY I ZALETY KNOW-HOW
Do zalet know-how zaliczyć możemy:
·
elastyczny zakres,
·
możliwość uzyskania i praktycznego wykorzystania
innowacyjnej techniki, wiedzy w zakresie danego rodzaju działalności bez
konieczności prowadzenia postępowania patentowego,
·
umożliwienie obrotu prawami niemającymi
zdolności patentowej.
Natomiast za wady możemy uznać:
·
skomplikowany charakter – brak uniwersalnej
treści.
PRZYKŁADY FIRM NASTAWIONYCH NA
INNOWACJE
Firma
|
Charakterystyka
|
Toyota -
kanban czyli JIT (just-in-time)
|
Cel: maksymalnie ograniczyć straty w
procesie wytwarzania oraz eliminacja stanów magazynowych i produkcji w toku.
Krytyczne znaczenie jakości
materiałów, półproduktów.
Rezultaty po 3 latach funkcjonowania:
• 30% wzrost produkcji
• 60% redukcja zapasów
• 90% redukcja braków
• 15% redukcja przestrzeni
produkcyjnej
• 15% redukcja operatorów i personelu administracyjnego
|
Ford - zarządzanie jakością i zarządzanie
partycypacyjne
|
– Cel: polepszyć jakość produktów,
zwiększyć zaangażowanie zespołu
– Jak:
• spotkania pracowników z klientami,
• wysłanie pracowników do
konkurencyjnych zakładów,
• zbiorcze urlopy,
• stworzenie zespołów twórczego
zaangażowania,
• wprowadzenie zarządzania
partycypacyjnego (opiniowanie decyzji kierownictwa przez
pracowników),
• grupy zadaniowe
– Idee przyjęte przez Forda:
• priorytet badan rynkowych i
zidentyfikowanie opinii klientów,
• pozytywne zaskakiwanie klienta,
• jakość to podstawa,
• system oceny dostawców.
|
Amazon.com
|
Realne wsparcie decyzji klienta
poprzez porównanie upodobań z preferencjami innych klientów z bazy danych, a
następnie dokonanie rekomendacji.
Inteligentna wyszukiwarka pozwalająca
na dotarcie do danych produktów.
Partnerstwo ze stronami
komplementarnymi.
Budowanie relacji z klientem za pomocą
e-mailingu oraz personalizacji.
|
BIBLIOGRAFIA
L. Białoń (red.), Zarządzanie działalnością innowacyjną, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2010
Jan Fazlagić, Czy
Twoja firma jest innowacyjna? Jak poszukiwać innowacji w sektorze usług?
Podpowiedzi dla MSP, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
2012
J. Fazlagić, KNOW-HOW
w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, Wydawnictwo
Onepress, Warszawa 2009
K. Ziemniewicz, Współczesne
koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
2003
0 komentarze:
Prześlij komentarz